Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Psziché: Mások a mostani tizenévesek, mint a korábbi kamaszgenerációk?
Tari Annamária: Átmeneti
időszakban élünk, amikor az online élet és az offline tér együttesen
van jelen, és ez sajátos helyzetet teremt a serdülők életében. A
netgenerációs kamaszok jóval több információval találkoznak, mint a
szüleik annak idején. Ez egyrészt koraéretté teszi őket, másrészt
közömbössé válnak a rájuk leselkedő veszélyekkel – például a drogok, a
mértéktelen ivás kockázataival – szemben is, ami a szülők kamaszkora
idején nem volt ennyire jellemző. A felmenők pedig általában nem
jártasak annyira az internet világában, mint a gyerekük, aki napi több
órát ül a gép előtt. Ilyenkor igazi kihívás, hogy hozzátegyék ehhez az
offline élet értékes óráit, ahol valós kapcsolatokra is szert lehet
tenni.
„Tinédzsereket csak serdülőkoruk előtt lehet nevelni – ha egyáltalán van ilyen, hogy nevelés.”
Vekerdy Tamás: A régi mondás most is áll: tinédzsereket csak serdülőkoruk előtt lehet nevelni – ha egyáltalán van ilyen, hogy nevelés. Nagyon korán dőlnek el a dolgok, annak ellenére, hogy később ez mind így van, ahogy Annamária mondja. De hogy mi lesz a gyerekből, hál’ istennek az már nem a pubertáskorban fog eldőlni, amikor esetleg teljesen rácuppan a netre, hanem már sokkal előbb. Ha megadtuk kisgyerekkorban azt az érzelmi minőséget, amit kellett, akkor ő érzelmileg igényes lesz. Hiába szeretne sodródni később, nem fog tudni eléggé, mert személyes kapcsolatra lesz igénye. Az állandó szülői felügyelet összeütközésekhez vezet, és nem is igazán jó, mert a tinédzsernek el kell szakadnia. Ilyenkor már csak szorongva nézhetjük, mi történik vele. El kell elengednünk, meg kell adnunk neki a szabadságot, ennél többet nem nagyon tehetünk.
Psziché:
A legtöbb szülőnek mégis nehéz megállnia, hogy ne legyen felügyelő is,
hiszen a mai gyerekek több veszélynek vannak kitéve, mint a korábbi
generációk. Hogyan lehet okosan megóvni őket?
T. A.: A rohamivás, a drunkorexia (az
evészavar új formája, az érintett inkább kihagy étkezéseket, csak
nehogy elhízzon a nagy mennyiségű alkoholtól, amit megiszik – a szerk.),
a drogok és a teljesítménnyel, a megmérettetésekkel összefüggő
szorongások elérik a 13-15 éves korosztályt is, ami nem túl jó hír. A
kamaszoknak sok esetben ma már „felnőttes” panaszaik vannak
párkapcsolati téren is – ezek a problémák a korábbi generációknál 5-10
évvel később jelentkeztek. Ez egy teljesen másik világ, új veszélyekkel.
Ehhez képest a felmenőknek annyi energiájuk megy el a lét- és
önfenntartásra, hogy nincs idejük napi egy-másfél órát beszélgetni a
gyerekkel, pedig ez lenne az ideális. És ez ne kihallgatás legyen, ne
riogassuk büntetéssel, szankciókkal! Csak mindig tudjunk egymásról, és
legyen sok olyan pillanatunk, amikor jól érezzük magunkat együtt. A
kommunikáció létfontosságú. Legtöbbször a szülő azt hiszi, ha már
egyszer pályára állította a csemetéjét – beíratta egy jó iskolába,
különféle képzésekre járatja –, akkor a többi működik magától. Nem
működik. Egy gyereknek ma mindennél fontosabb, hogy vissza tudjon
fordulni tanácsot kérni. A legoptimálisabb kamaszkor úgy néz ki, hogy
minden hülyeséget el lehet mondani otthon, és nincs belőle botrány,
hanem megértés van.
Psziché:
Mintha a szülők az időhiányra hivatkozva hárítanák a felelősségüket.
Inkább tucatnyi különórára küldik a gyereket, ahelyett hogy többet
foglalkoznának vele.
V. T.: Teljesítményelvű
világban élünk, amelyben már az óvodások is „topmenedzserképzést”
kapnak. Tanulnak idegen nyelvet, számítógép-használatot, karatézni,
lovagolni, teniszezni viszik őket. Mi, aggódó szülők mindent meg akarunk
adni a gyerekünknek, de rosszul mérjük fel, hogy mi az, amire szüksége
van – a sok különórára, a „tanuld meg ezt, tanuld meg azt” típusú
parancsokra biztosan nincs. A fontos dolgok nem ezek, hanem a
dögönyözés, a csiklandozás, az, hogy odajöhetsz reggel az ágyba egy
kicsit akkor is, ha megyünk az óvodába vagy az iskolába, sőt korábban
lefekszünk este, hogy még együtt tudjunk reggelizni. A valódi érzelmi
kapcsolat biztonságot tud adni. Isten őrizz, hogy a fekete pont otthon
is gyásznap legyen! Ezt intézze el az iskola a gyerekkel. Az otthon
maradjon az a hely, ahol jó lenni. Ha a kamasz hazajön, és köszönés
nélkül elvonul a szobájába, nem az a megoldás, hogy feltépem az ajtót,
és számon kérem. Ha nem megyek utána, valószínűleg 15-20 perc múlva
kicsámborog, és azt mondja: mama, nincs valami kaja? És esetleg mesélni
kezd – ha nem faggatom. A faggatott kamasz viszont hazudik, mert védi
önmagát, az éppen formálódó személyiségét.
T. A.: A
szülők úgy állítják fel az akadálypályát a gyereknek, hogy nem is
látják, a sok követelmény, elvárás nagyon komoly erőfeszítést,
szorongást jelent neki, és nem tudja sehol kiereszteni a gőzt. Így
könnyen válhat számára még vonzóbbá a virtuális tér, mert ott azonnali
érzelmi visszajelzést kap a problémáira. Vannak online ismerősei,
barátai, akiknek csak szólnia kell, és egy másodpercen belül jön valami
megnyugtatás.
A pszichológusok kamaszokról szóló könyvei: • Tari Annamária: Z generáció (Tericum) • Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül (Holnap) |
Psziché: A mai kamaszoknak nincsenek hús-vér példaképeik, akik segítenének nekik eligazodni a világban?
T. A.:
Egy tavaly készült magyar kutatás azt mutatja, hogy a 11–15 éves
korosztálynál mintaként szerepelnek ugyan a szülők, de velük egy
súlycsoportban megjelennek a médiasztárok, azon belül is a
valóságshow-szereplők és egyéb celebek. A gyerekek közel negyven
százalékának pedig egyáltalán nincs válasza arra a kérdésre, hogy kire
néz fel, kinek fogadja el a tanácsait. Másfelől a felmenők
generációjában is lehet, hogy hasonló lenne az arány. Gyakran ők
sincsenek tisztában a saját életükkel, azzal a csapásiránnyal, amit
követnek. Küszködnek azzal, hogy nem értékesek a munkaerőpiacon, hogy
talán mégsem jó a szakmájuk, netán már állástalanok, vagy hogy a saját
cégük feldarálta a családi életet. Bár látszólag talán magabiztosak, nem
mutatnak biztos mintát a gyereküknek. Rajtuk számon kérni, hogy miért
nem segítenek a kamaszoknak az eligazodásban, az majdnem a „vak vezet
világtalant” esete. Viszonylag friss adatok szerint vannak olyan magyar
családok, ahol a napi átlagos kommunikáció ideje 7 perc, és 7
százalékukban van rendszeres beszélgetés a tévézés helyett. Pedig a
lekérdezéses vizsgálatokban a tinédzserek azt mondják, hogy ők nagyon
kíváncsiak a felnőttek véleményére.
V. T.: Azt
világosan kell látni, hogy a serdülő elszakad a szüleitől. Második
születés korának is szokták nevezni ezt a kort: létrejön benne egy
szuverén személyiség. Tehát leválik rólam, kritizál engem, vitatkozik
velem, vaskalaposnak tart, ezt érezteti is, másnap a keresztapjával
száll szembe, és az én érveimet mondja, mert a tinédzser mindenkiből ki
akarja hozni az igazi véleményét. De ma nincs, akivel vitázzon. A
kedvenc együttesének írja meg, hogy öngyilkos legyen-e. Valaha a
tizenéves szerelmes volt a tanárába, tanárnőjébe, nemtől függetlenül
rajongott érte. Régen úgy választottak az iskolák osztályfőnököt, hogy
nyolc évig lehetőleg ne haljon meg, ne költözzön el, több tárgyat
tanítson a saját osztályának, és sokat legyen a gyerekekkel. Ma is
fontos lenne, hogy legyen egy családon kívüli személy – egy rokon, egy
idősebb barát, egy tanár –, akire a kamasz felnéz. A szülőknek pedig –
mint jó trénereknek – hagyniuk kellene, hogy a serdülő egyedül
próbálgassa a szárnyait, de amikor zuhan, akkor ott kell állni, és el
kell kapni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!