Barbacs oldala: Boldvai M. Bertalan: Elő az okostelefonnal a hittanórán!

Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!

http://barbacs.network.hu/ Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1076 fő
  • Képek - 16451 db
  • Videók - 4740 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 62 db
  • Linkek - 205 db

Üdvözlettel,

Barbacs Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!

http://barbacs.network.hu/ Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1076 fő
  • Képek - 16451 db
  • Videók - 4740 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 62 db
  • Linkek - 205 db

Üdvözlettel,

Barbacs Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!

http://barbacs.network.hu/ Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1076 fő
  • Képek - 16451 db
  • Videók - 4740 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 62 db
  • Linkek - 205 db

Üdvözlettel,

Barbacs Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!

http://barbacs.network.hu/ Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1076 fő
  • Képek - 16451 db
  • Videók - 4740 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 62 db
  • Linkek - 205 db

Üdvözlettel,

Barbacs Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2014. szeptember 7., 11:41 , szerző: Bucsy Levente


Boldvai M. Bertalan: Elő az okostelefonnal a hittanórán!
Facebook

Noha ugyanúgy fel kell készülni egy tanárnak a hittanórára, mint bármely másikra, extra feladatai is vannak, és amit őbelőle jegyeznek meg, úgy viszonyulnak majd diákok a hithez és tanárukhoz. A városmajori templom minden hónap első péntekjén rendezett konferenciabeszélgetésének szezonnyitó témájában egy fiatal szerzetes-tanár osztotta meg tapasztalatait.

Bucsy Levente
Bucsy Levente

Kimeríthetetlen témával kezdte elsőpénteki konferenciasorozatát a városmajori Jézus Szíve-templom. A nyitó téma ugyanis a 2013. szeptembere óta kötelezően – tehát erkölcstan helyett – választható hittan iskolai tanítása volt, a témakör kivesézésére pedig nem mást kértek fel a szervezők, mint egy 2006-ban érettségizett, nemrégiben pappá szentelt fiatal premontrei szerzetest, gyakorló szombathelyi iskolai hittanárt, Boldvai M. Bertalant.

Bertalan atya szerint is rágós hús ezt röviden kitárgyalni, ráadásul a kezdeti időszakban mintha némi kétségbeesés övezné a hittantanítást.

– 2009-ben egy belga teológus 40 perces előadást szentelt annak, hogy válságban vagyunk: válságban van a személy, a család, a nevelés, a társadalom, az ország, az európai kultúra. Mindenki mindenhol és minden szinten válságban van. Egy francia premontrei testvér erre márpedig azt mondta: „És? Hogyan tovább?”

Való igaz, jóval kevesebb a hittanos, mint 50 éve, üresebbek a templomok, kevesebb gyerek jár hittanra, kevesebben lesznek elsőáldozók is, és valamennyi szentséghez kevesebben járulnak – sorolja Bertalan atya.

– Mintha meglenne rá az okunk, hogy kétségbe essünk, a kísértés megvan rá. Vianney Szent János egy történetéből tudjuk, egy paptársa panaszkodott a hívekre, s amikor elfogyott a türelme, azt kérdezte a paptársától: „Szoktál-e imádkozni, böjtölni értük? Ha nem, miért csodálkozol?” A jó hittantanítás, a jó hittanóra, de akár a családi életre való jó nevelés imádsággal kezdődik, de nem feltétlenül úgy, hogy a hittanóra imádsággal kezdődik. Hanem mielőtt a hittantanár bemegy az órára, felkészülésként imádkozik. Hogy amikor a gyerekek elé kerül, tudja, mit kell majd, és hogyan elmondania.

K(inek k)ell a hittan?
2013 szeptembere óta kötelező hit- vagy erkölcstanórára járnia – felmenő rendszerben – az 1. és 5. osztályos tanulóknak, órarendi keretek között. 

Az erkölcstan oktatásának megszervezéséért és az ahhoz kapcsolódó tankönyvek biztosításáért az állam felel, a hit- és erkölcstanórák és a hittan tankönyveket az egyházak választják ki. Az erkölcstan oktatását alsóban a tanítók látják el, felső tagozatban szaktanárok. A tantárgy bevezetésének célja, hogy a diákok szociális és kulturális helyzettől függetlenül megszerezhessék azt a tudást, aminek segítségével megtalálják helyüket a családban, a társadalomban és a munka világában. Az órák az embert és az emberi kapcsolatokat helyezik a középpontba, így a diákok megismerhetik önmagukat és környezetüket.

A hit- és erkölcstan oktatása az egyházak fennhatósága alá tartozik, ennek bevezetéséről az EMMI államtitkársága folyamatosan egyeztet az egyházak képviselőivel. Hoffmann Rózsa korábbi köznevelésért felelős államtitkár elmondása szerint „a nemzeti köznevelésről szóló törvény elfogadása óta egyértelmű, hogy mivel a hit- és erkölcstant oktató személy az adott egyház alkalmazásában áll, ezért tőle kapja a fizetését. A feladat ellátásához az egyházak az államtól támogatást kapnak. A finanszírozás részletszabályainak kidolgozásához azonban meg kellett várni a jelentkezések lezárását”.

A csoportok létszámára vonatkozóan nincs előírás, és korlátozás nélkül lehetőség van a csoportok összevonására.

A hit- és erkölcstan oktatásával kapcsolatban számos problémát kell még orvosolni, jelenleg az államtitkárság és az egyházak statisztikái sem azonosak még. Az mindenesetre egyértelműnek tűnik, hogy a tanulók nagyon vágytak már egy olyan órára, ahol „beszéltetik” őket, ahol arról van szó, a tanulók nagyon vágytak már egy olyan órára, ahol „beszéltetik” őket, ahol arról van szó, mi a jó és mi a rossz, mi a közös bennük, tanulókban-gyerekekben, és arról, mi a jó és mi a rossz. A tavalyi tanévben 220 ezer diák tanult egyházi köznevelésben, az igény azonban jóval nagyobb ennél a 11-12 százalékos aránynál. 

Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Egyház vezetője karácsonyi nagyinterjújában közölte: a kötelezően választható hit- és erkölcstan bevezetésével nőtt a katolikus hittant választók aránya: míg korábban alsó tagozaton országos viszonylatban az összes diák kevesebb mint 30 százaléka, addig jelenleg 34 százaléknál is nagyobb része választja. 

Bölcskei Gusztáv református vezetőfinomhangolást vár a rendszertől.

Balog Zoltán tárcavezető lehetőséget lát.

A baloldali ellenzék eltörölné a kötelezően választható hit- és erkölcstant.
A hittanár után hét évvel

Nem kell Vianney Szent Jánosig visszanyúlni; Bertalan atya a piaristákhoz járt gimnáziumba. A rendnél 2-3 éve bevezettek egy szokást, hogy imádkoznak a rájuk bízott gyerekekért. Az utolsó papi elhivatás 2006-ban éppen Bertalan atyában ébredt az iskolában, 2013-t követően viszont még ketten követték.

– Hiszek abban, hogy azok a gyerekek, akik bejönnek hozzánk, megéreztek valamit az imából. Hogy megérzik, az értük imádkozó emberek az egész életüket nekik szentelik – vélekedik Boldvai M. Bertalan.

Akkor megette a fene az egészet

A hittan szerinte olyan tantárgy, amit tanítani nem, átadni lehet.

– Egy hittantanárnak, vagy akár egy szülőnek is, ha nincsen hite, akkor ott nincs mit átadni. A hit átadásában az a legszebb, hogy azt az ember nem a szavaival teszi, hanem „átragyog rajta” – húzza alá a fiatal pap.

Korábban Csornán tanított gyerekeket, és megfigyelt egy jelenséget, amit „misetaxinak” neveztek el. Amíg a diákok szentmisén vettek részt, a szülők a templom előtt cigiztek, mobiloztak, várták, hogy „a gyerek túlélje a misét”.

– Így nagyon nehéz – mutatott rá a tényszerűség kedvéért a pap –, és még hajlamosak is vagyunk felnőttként arra, hogy a gyerekekre fogjuk, ha valami nem sikerül.

Egy évfolyam, 63 érettségiző

Személyes tapasztalata szerint nem igaz, hogy a gyerekeket nem érdekli a hittan. A premontreieknél Szombathelyen két éve 63-an érettségiztek belőle egy évfolyamon belül. Szerinte sokkal inkább a tanár az, aki nem érdekli a gyerekeket. A tanár ugyanis sokkal inkább nevel a személyiségével, mint azokkal a dolgokkal, amiket elmond. Valamint számára is bebizonyosodott pályája során, a jó tanításhoz energiabefektetésre van szükség.

– Az energia nem vész el, csak átalakul, így van az órára készülés tekintetében is. Az ember rögtön nem látja az eredményét annak, amit elmond. Mondják, ha csak egy-két évre tervez, pénzbe fektet, ha 10 évre, fát ültet, ha száz évre, gyermekeket nevel. Ez a kedvenc mondásom. Így van a hittantanítással is; úgy látom, a termés később érik be. Sokan akkor, amikor komolyabbra fordul az életük, családjuk lesz; visszatalálnak Istenhez.

Tisztában van a ma divatos pedagógiaelméleti fogalommal, a konstruktivizmussal is, aminek lényege, hogy a tanulóknak ne legyen újdonság, amit tanulnak, valami korábbihoz csatolni tudják. – Amihez a gyereknek nincsen köze, az nem is érdekli – világít rá Boldvai M. Bertalan, majd két példával alá is polcolja.

Okosteló

– Hetedikeseknek tanítottam egyszer a zsolozsmát. Nem egy hálás téma. Az igazgatótól engedélyt kértem, hogy mindenki használhassa az okostelefonját, ami 70 százalékuknak volt. Jövő órára mindenki letölthette a zsolozsmaalkalmazást. Micsoda lelkesedést okozott ez! Negyed óra alatt egyszer sem kellett rájuk szólnom, azt mondani, hogy „Ne beszélgess!”. Volt olyan gyerek, aki külön a folyosón megállított, hogy elmondja, „atya, én már letöltöttem a zsolozsmaalkalmazást!”. Ehhez csak az kellett, hogy elő tudják venni a mobilt. Ha egyszer később maguktól előveszik, félig elérte a célját az óra.

A másik példát a tízparancsolat tanításából merítette.

– Ezt sem tudják hová tenni. Nem tudják, miért tartsák be... Találtam egy amerikai sorozatot. Van egy olyan epizód, hogy a két főszereplő kártyázik. Olyan játékot játszanak, amit az egyikük talált ki, de igazából nincsenek szabályok, így aki kitalálta a játékot, az elveszi a másik összes pénzét. A tanulságot gyorsan kitalálták: szabályok nélkül nem lehet játszani. Szabályok nélkül az ember nem tud jól játszani. Az ember szabályok nélkül nem tud jó életet élni.

Először is úgy kéne élni...

Bertalan atya a hittantanítás folyamatából nem győzi hangsúlyozni, hogy „a személyiségünkkel nevelünk elsősorban”.

– A tanár az órán elmondja, hogy mi a kovalens kötés vagy mi a bárium rendszáma. Ezekre már nem emlékszem, de arra igen, hogy hogyan beszélt velünk egy adott helyzetben, ha sikeresek voltunk vagy sikertelenek. Ezek a dolgok megmaradnak bennünk. Sokkal jobban emlékszünk a tanár viselkedésmódjára, mint arra, hogy mit tanítottak nekünk. És ez a mi nagy lehetőségünk – mutat rá. Úgy látja, a gyerekek két dologra érzékenyek: az igazságtalanságra és a hiteltelenségre, a fiatalok kereszténnyé tétele sem az új módszerek bevezetésével fog megtörténni. „A hittantanítás is felkészültséggel kezdődik, kreativitással, a gyerekek szeretetével. Ezek banális dolgok? Lehet, hogy mégis hiánycikkek, ám nagyon jó célok, hogy törekedjünk valamire.”

Bertalan atya végül azt kérte, hogy mindenki imádkozzon a hittant tanítókért.

Fotó: Facebook

Címkék: hit- és erkölcstan jelen

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu