Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Tóth Lajosné | 0 hozzászólás
Hetvenöt éve, 1936. augusztus 2-án halt meg a
francia Louis Blériot, aki elsőként repülte át a La Manche csatornát és
az első ember, aki a levegőben átlépte a 100 kilométeres sebességet. Az
MTI-Sajtóadatbank portréja:
1872. július 1-jén született Cambrais városában. A mérnök végzettségű
Blériot egyszárnyú aeroplánok építésére tíz különböző rendszerű gépet
készített, mígnem 1907-ben felszállt a világ első sikeres monoplánja
(egyfedelű repülőgépe), a Blériot-V.
A szüntelen kísérletezés és számos balesete miatt az anyagi csőd
szélére sodródott Blériot képzeletét megmozgatta az az ezer font
(akkoriban fejedelmi összeg), amelyet a Daily Mail című londoni újság
ajánlott fel a La Manche-csatorna első átrepülőjének. 1909. július 25-én
saját tervezésű Blériot-XI típusú repülőgépével 36 perc és 55 másodperc
alatt megtette az utat a Calais melletti Les Baraques-ból Doverbe.
A kis gép számára túlságosan magasnak bizonyultak a híres doveri fehér
sziklák, és csak üggyel-bajjal sikerült angol földet érnie. A pilótát a
Daily Mail riportere várta, s rögvest világgá is röpítette a szenzáció
hírét. A franciák persze ujjongtak, a britek örömébe azonban félelem is
vegyült, hiszen így sebezhetőek lettek a levegőből.
Blériot monoplánja, a modern egyfedeles gépek őse 8 méter hosszú, 7,8
méter szárnyfesztávolságú, 2,6 méter magas volt, a 14 négyzetméternyi
hordfelület 300 kilogramm súlyt emelt a magasba. A háromhengeres, 17,7
kW teljesítményű motor 75 kilométeres sebességet biztosított, sőt egy
évvel később Blériot átlépte az álomhatárt, az óránként 100 kilométeres
sebességet is. A konstrukciót 1910-től a francia és olasz hadseregben
katonai gépként rendszeresítették, és még az első világháború elején is
használték felderítőgépként.
Blériot, az 1. számú francia pilótaengedély birtokosa hosszú ideig a
legnépszerűbb franciának számított. Friss hírnevét nem váltotta
aprópénzre, pontosabban nem aprópénzre váltotta: gyára már az
emlékezetes repülés után nem sokkal havonta tíz repülőgépet állított elő
és pilótaiskolát is alapított. A tulajdonos bemutató (és üzletszerző)
körutakat is tett, 1909. október 17-én az Üllői út végén fekvő
gyalogsági gyakorlótéren a magyar közönséget kápráztatta el - ez volt az
első alkalom, hogy Magyarországon repülőgép szállt fel.
Blériot vállalata az első világháború kitörésekor a vezető francia
harcirepülőgép-gyártó volt, több mint 5600 gépet szállított a hazai
hadseregnek és sokat exportált is. A háború után kereskedelmi gépekkel
foglalkozott, cége idővel az Airbus-konzorciumban kulcsszerepet játszó
Aérospatiale konszernbe olvadt be. Blériot 1936. augusztus 2-án halt
meg.
Forrás: MTI
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!