Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A húsvéti motívumok és népszokások néha ellentmondásosak - a kapcsolatot a tavaszban és a megújulásban, illetve a keresztény vallási ünnepkörben kell keresnünk.
Barka
A
tojás mellett a barka a leggyakoribb húsvéti jelkép. A mi éghajlati
viszonyaink között a fűzfabarka helyettesíti azokat a pálmaágakat,
amelyeket lengetve üdvözölte a nép egykor a Jeruzsálembe bevonuló
Jézust. Ennek emlékére szentelik meg a barkát virágvasárnapján. A
megszentelt barkát a hívek otthonukban gondosan megőrzik, például
valamelyik kép háta mögé beszúrva. Eresz alá tűzve villámcsapástól
őrizte a házat, egyébként különböző betegségek alkalmával is használták,
gyógyító erőt tulajdonítva neki.
Napjainkban a barka szívesen
alkalmazott tavaszi lakásdísz, így azok is díszítik vele otthonukat –
mint a tavasz hírnökével –, akik a barka szentelmény voltát figyelmen
kívül hagyják. A barkaágnak – vagy bármely, kirügyezett, kevéssé
levelező ágnak – további szerep is adódik a húsvéti jelképek világában.
Például kifújt, zsinórra fűzött húsvéti tojásokkal díszítik fel. Ez a –
főleg német földön honos – szokás mostanában terjed el hazánkban. Az
Amerikai Egyesült Államokban is a német bevándorlók terjesztették el az
Egg-tree-t, a tojásfát, amely valóban olyan látványt nyújt, mintha
tojásokat termő fa volna.
Európa északi pereméhez közeledve a
barka sem nyílik ki virágvasárnapra. Így aztán például a Lengyelország
északi vidékein lakók asszonyai száraz virágokat dolgoznak az ágakra, s
ezeket a – nemegyszer méteres – palmynak nevezett alkotásokat hordozzák a
virágvasárnapi körmeneten, majd őrzik meg – megszentelve –
otthonaikban.
Különleges "bajelhárító" szerepet tulajdonítottak neki. Úgy tartották, hogy a torokfájás vagy gyomorégés esetén lenyelt barkaszem gyógyulást hoz, míg a mestergerendán elhelyezett vagy tűzbe dobott szemek megvédik az embert a bajtól, illetve a házat a villámcsapástól.
Csibe, bárány és nyúl
A
kiscsibék kikelése egy-két nemzedékkel ezelőtt sokak élménye lehetett,
míg napjainkban, amikor a reprodukció feladatát a „csirkegyárak” vették
át, a kikelő vagy naposcsibe hovatovább egzotikumként jelenik meg. A
tojásból kikelő kiscsirke vagy más madár is szerepel az üdvözlőlapokon.
Gyakran kosárban ülve – hiszen a kotlós a keltetőgépek kora előtt
kosáron ülve költött –, s nemegyszer több tojással körülvéve. Ezek
utalhatnak a még ki nem kelt „tojástestvérek”-re, vagy csak mint további
húsvéti jelképek vannak jelen. Gyakori a levelezőlapokon a tojásra
festett madár, csirke is, vagy a kotlóst és csibéit ábrázoló életkép.
Az
a nagy múltú rituális szerep, amit a húsvéti bárány egykor betöltött,
mára kevéssé közismert. Hazánkban már nem sok családban fogyasztanak
bárányhúsból készült ételt húsvétkor, míg például a húsvéti sonka szinte
elmaradhatatlan. Valaha a bárány is a jobbágyok húsvéti szolgáltatásai
közé tartozott. Egykori szerepére utal, hogy a XIX. század vidéki
konyháiban bárány formájú cserép sütőformák is akadtak.
A húsvéti
bárány mint jelkép éppen úgy kapcsolatba hozható azzal, hogy a bárányok
tavasszal jönnek a világra, mint azzal a máig közismert vallási
tétellel, miszerint Jézus Krisztus áldozati bárányként halt
kereszthalált az emberiség megváltásáért. Ezért nevezik őt a mai napig
Isten bárányának.
Ma a legtöbb gyerek úgy tudja, hogy a „nyuszi
hozza” a húsvéti ajándékot, amit – ahol csak mód van rá – a szabadban,
bokrok tövében elkészített, madárfészekhez hasonló kis fészekben,
kosárkában helyeznek el. A húsvéti ajándékhozó nyúl képzete a
polgárosult élet egyéb szokásaival együtt német földről honosodott meg
hazánkban a múlt század óta. Eredetére kielégítő magyarázatot a német
kutatók sem tudnak adni. Egyszerű tévedésre gyanakszanak: eszerint a
tojáshozó császármadár, a Haselhuhn nevének lerövidülése volna a nyúl
jelentésű Hase, mint a húsvéti nyuszi karrierjének elindítója. De
meggondolandó az is, hogy e szaporaságáról híres állat a természet
ébredése idején termékenységi szimbólumként is megjelenhetett.
Ételek
Sonka, tojás, kalács, bor. Az ételszentelés a 10. század óta a húsvéti szokásokhoz tartozik – ezeket a jellegzetes ünnepi eledeleket vitték a templomba. A tojás az egyik legrégebbi húsvéti étel. Az élet, az újjászületés jelképe: a tojásból kikelő új élet Krisztus feltámadásának hasonlata. A hiedelem szerint a gyümölcsfára akasztott sonkacsont sok termést eredményez.
Locsolkodás
A locsolkodás magyar húsvéti hagyomány. E szokás szerint húsvéthétfőn hajnaltól kezdve a fiúk vízzel, újabban csak illatos kölnivel locsolják meg az ismerős lányokat. Ősi termékenységvarázsló szokás is volt. Egykori módja a keresztelésre vezethető vissza, illetve a feltámadást hirdető jeruzsálemi asszonyokat locsolással akarták elhallgattatni a zsidók, s a Jézus sírját őrző katonák vízzel öntötték le a feltámadás hírét vivő asszonyokat.
E szokás szerint húsvéthétfőn hajnaltól kezdve a fiúk vízzel, újabban csak illatos kölnivel locsolják meg az ismerős lányokat. Vízbevető, vízbehányó hétfőnek nevezték, ugyanis még ötven évvel ezelőtt is elterjedt formájában vödörnyi vízzel locsoltak, vagy az itatóvályúba dobták a lányokat, akik a nemes alkalomra a legszebb ruhájukban pompáztak. A városokban, illetve napjainkban a finomabb formája az elterjedt, amikor illatos parfümféleséggel, locsolóvers elmondásával kell kiérdemelni a jutalmul kapott festett piros tojást.
Az a szokás is ismert Szlovákiában, Csehországban és
Lengyelországban. Bár a legismertebb Magyarországon, ez egy utalás a
régi szláv gyakorlatban. a Locsolkodás Csehországban írt már Konrád
Waldhauser (1326-1369).
A Magyarországon szokásról már 17. századi
írásos emlékek is fennmaradtak. 1736-ban Apor Péter a Metamorphosis
Transylvaniae azaz: Erdélynek régi együgyű alázatos ideiben való
gazdagságából ez mostani kevély, czifra felfordúlt állapotjában
koldússágra való változása című művében ezt írta: „… úrfiak, alávaló, fő
és nemes emberek húsvét másnapján az az vízben vetü hétfün járták a
falut, erősen öntözték egymást az leányokat hányták az vízben …”
A
szokás arra a legendára is visszavezethető, amely szerint locsolással
akarták elhallgattatni a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi
asszonyokat, illetve vízzel öntötték le a Jézus sírját őrző katonák a
feltámadás hírét vivő asszonyokat.
Külön műfajjá fejlődött a
locsolkodáshoz párosuló – néha engedélyt kérő, néha humorosan fenyegető –
rövid vers elmondása. Sok közismert változata létezik, de rögtönzöttek
is vannak.
Hímes tojás
A termékenység ősi jelképe. Karcolt tojásokat már a honfoglalás előtti időkből is találtak. Kevesen tudják, hogy eredetileg temetkezési célokat szolgált a hímes tojás, az ábrák mágikus jelentéssel bírtak. Jézus sírjába is helyeztek ilyet - állítják a kutatók. A tojás és a húsvét kapcsolata a paraszti hagyományban a tavasz ébredésével függ össze. Télen nem tojtak a tyúkok, az első tavaszi tojások közé tartoznak a húsvétiak. A locsolásért cserébe hímes, de legalábbis festett tojás jár a fiúknak. Sok változata és technikája létezik mind a tojáshímzésnek, mind a festésnek.
Egy másik legenda szerint mikor Krisztus a keresztfán függött, előtte egy asszony egy nagy kosár tojással állt meg imádkozni, és Krisztus vére rácseppent a tojásokra. Ezért szokás a húsvéti tojást pirosra festeni. A vallásos magyarázaton túl a piros szín nemcsak a vért, az életet, hanem a szerelmet is jelképezi, és ezért a piros tojás szerelmi ajándék, szerelmi szimbólum is lehet húsvétkor.
Kiszehajtás és villőzés
Jellegzetes leányszokás virágvasárnapon. A kisze menyecskének öltöztetett szalmabáb, amit a lányok végigvittek az utcákon, majd a falun kívül vízbe vetették vagy elégették. Sok helyen ezután a lányok sorra járták a házakat szalagokkal, kifújt tojásokkal feldíszített fűzfaágakkal, a villővel. A villő szónak kapcsolata lehet a szláv vila, vily „tündér", valamint a latin eredetű villus „lomb" szóval. A kisze kivitele a tél kivitelét, a villő behozatala pedig a tavasz behozatalát szimbolizálja.
Tojásösszeütés
A mátkáló vasárnapot követő hétfő volt a tojások összeütésének napja. Nevét a húsvétolást befejező szertartásról kapta. A rítus jósló cselekedet, melynek során a legények páronként összeütögették a húsvétkor kapott hímes tojásokat. Akié végül épen maradt, termékeny, hosszú életre számíthatott. Megesett , hogy egyesek nem akartak semmit sem a véletlenre bízni: festett fatojással versenyeztek. Ha kitudódott a turpisság, verekedéssel zárult a húsvétolás.
Kosárban vagy terítőn
A
húsvéti – díszített vagy csak festett, esetleg díszítetlen, ám
esztétikus környezetben elhelyezett – tojás máig a húsvéti levelezőlapok
fő témája. Ritkán szerepel azonban egymagában. Dekorációként gyakran
szolgál mellette a népművészet más alkotása: kendő, terítő, kézimunka,
sőt festett bútor is. Kosárkába helyezve nemcsak jól mutat, hanem így
van természetes közegében – a mai tojástartók bevezetése előtt abban
volt a helye –, s ez olykor kifejezetten arra a kosárra emlékeztet,
amelyben az ételeket szokták vinni megszenteltetni.
A nyuszi és a
húsvéti bárány is megjelenik a levelezőlapokon, ez utóbbi ritkábban. A
húsvéti nyúl elsősorban az édesipart hódította meg: a legtöbb húsvéti
ajándék csemege nyuszi alakú. De a levelezőlapokon is megtaláljuk
tojásfestő, tojáshozó nyúlként, sőt – akárcsak valami kotlóst – a
tojásokon ülve a tojásoskosárka tetején.
A húsvéti népszokások közül a
locsolkodás, cseh és szlovák levelezőlapokon a fűzvesszőből font
korbáccsal vagy virgáccsal való megveregetés (ez a szokás a hazai
szlovákok körében is dívik) vidám jelenetei is megjelennek a lapokon,
sőt a zenészek is, annak a szokásnak az emlékére, hogy ilyenkor a
muzsikusok házról házra jártak.
Számos húsvéti levelezőlap
ábrázolja Krisztus kínszenvedésének egy-egy jelenetét. Az utolsó
vacsora, a keresztút jelenetei, Krisztus a kereszten, levétel a
keresztről, a Pietá, a sírbatétel és a sírban fekvő Krisztus, majd a
feltámadás, sőt a mennybemenetel jelenetei is szerepelnek húsvéti
lapokon.
A húsvéti szertartások világára utal a kereplő
ábrázolása. Minthogy nagycsütörtökön „a harangok Rómába mennek”, a
szenvedés idején kereplővel helyettesítik azok csengését, bongását. Így
jelenik meg a lapokon mind a kereplő, mind pedig a – feltámadási
szertartásra megszólaló – harang. A nagyszombati tűzszentelés után
meggyúló húsvéti gyertya is szerepel egy-egy lapon.
Utoljára
hagytuk – pedig alig akad levelezőlap, amelyen ne fordulnának elő – a
virágokat. A tavaszi kerti és vadvirágok, virágzó ágak egymagukban is
tavaszi-húsvéti jelképként hatnak, és igen gyakran társulnak a már eddig
említett ünnepi jelképekhez, díszítve a húsvéti csendéleteket, erősítve
és gazdagítva velük a tavaszünnepi jelképvilágot.
Forrás: http://richpoi.com/cikkek/kultura/husveti-szokasok-es-jelkepek.html
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A gyerekek régen
Kezdődik az aratás
Húsvéti áldás
Májusi népszokások