JANUÁR 1.
Az évkezdet napja hosszú történeti fejlemény eredménye. Az ókori
Rómában március 1-jével kezdték az évet. Január 1-je a Julius
Caesar-féle naptárreform után, i. e. 153-tól vált évkezdő nappá, melyet
Janus tiszteletére nagy ünnepségekkel, lakomákkal és ajándékozással
ünnepeltek meg. A keresztény egyház éppen ezért e napot Krisztus
körülmetélésének ünnepévé tette. Hazánkban az egész középkoron át az év
kezdetét karácsonytól, december 25-től számították. A január 1-jei
évkezdet a Gergely-féle naptárreform (1582) óta vált általánossá,
véglegessé 1691-ben, amikor XI. Ince pápa tette meg e napot a polgári év
kezdetévé. Az egyházi év advent első napjával kezdődik.
13.
századi okleveleink utalnak arra, hogy itáliai eredetű szokásként
meghonosodott e napon a királyi adományozás. Ki-ki a mestersége
szerszámait mutatta be, s ezután megkapta járandóságát. Egyes kutatóink e
hagyomány továbbélését látják néhány, a századfordulón, sőt e században
keletkezett leírásban. Erdélyben például a Teleki grófok egyik
uradalmában újév napján köszönteni mentek az uradalomcselédei
szerszámaikkal, munkájukat mímelve. Hasonló leírásokat olvashatunk
erdélyi falusi bérlők udvarában megjelent béresekről is, akik az
ostorpattogtatást, kolompolást, zajcsapást addig folytatták, míg az
ilyenkor szokásos pénzjárandóságukat meg nem kapták. Az ország más
részeiről elszórt adatok vannak arról, hogy a pásztorok ezen a napon
nagy zajjal keresték fel gazdáikat, hogy ételt, italt és pénzadományt
kapjanak. Az újévi köszöntésnek, különösen a diákok adománygyűjtő
rekordálásának hagyományáról és tiltásairól a 16. század óta vannak
történeti adataink.
A változó évkezdet következtében az évkezdő
szokások és hiedelmek széthúzódtak az adventi időszak kezdetétől
március elejéig. A változó évkezdetre utal az újév kiskarácsony
elnevezése is. Az utóbbi közel másfél százados néprajzi leírások jól
körvonalazzák a január 1-jéhez fűződő hagyományainkat. Ezek java része –
mint a legtöbb ünnepi alkalomkor – a gazdasági élet, a háztartás, a
család és az egyén szerencséjét kívánta megalapozni jóslással,
varázslással, mágikus praktikákkal. Vannak köztük országosan elterjedt,
ma is ismert szokások és hiedelmek, és vannak helyi hagyományok.
A gazdasági élet kedvező alakulását nagymértékben befolyásolta az
időjárás, így nem véletlen, hogy az ünnepek, jeles napok szinte kivétel
nélkül az időjárásjóslás alkalmai is voltak. „Ha újesztendő napján szép
napfényes üdő van, az jó esztendőt jelent” – tartották például a
bukovinai magyarok. A jugoszláviai magyarok népi időjárásjóslása szerint
„január 1. Újév napján, ha csillagos az ég, rövid lesz a tél, ha piros a
hajnal, akkor szeles lesz az esztendő. Kopácson azt tartják, ha süt a
nap, sok hal kerül a hálóba. Szerémségben mondják, ha olvadni kezd, sok
bor terem. Másutt azt tartják, ha újesztendő napján szép fényes az idő,
jó esztendő lesz”.
A moldvai magyaroknál a földműveléssel
kapcsolatos jósló-varázsló szokás él. Újév reggelén felkeresik a
házakat, és búzát vagy búzán kívül kukorica, napraforgó, rozs, zab, árpa
magvát szórják szét, miközben jókívánságokat mondanak: „Adjon isten bő
bort, bő búzát, barackot, hosszú farkú malacot, sok kolbászt,
pálinkát!”; vagy: „Búzával virágozzék kentek házik, s mindörökké
virágozzék!”.
A házigazdától bort, pálinkát, kalácsot, esetleg
pénzt kapnak. Újévkor is szokás a gyümölcsfákat megrázni, hogy bőven
teremjenek.
Az állattartással kapcsolatos újévi hagyományok
között megtaláljuk a tyúkok abroncsból etetését (az analógiás mágia szép
példája), mely sokfelé Luca-napi szokás. Azért tettek a tyúkok köré
abroncsot, hogy szét ne széledjenek és egész évben hazatojjanak. A
moldvai magyaroknál az újévi gabonamagvakat, melyeket a köszöntők
szórtak szét, összeseperték és a tyúkoknak adták. Hajdúböszörményi
hiedelem szerint jó tojók lesznek a tyúkok, ha újévkor mindegyiket
átdugják a létra fokán.
Újévi első látogatónak férfit vártak,
sőt várnak ma is, mert úgy vélik, hogy szerencsét hoz. Volt azonban az
állattartással kapcsolatosan is jelentősége. Ugyanis férfi látogató
esetén hím állatszaporulatra, nő esetén nőstény állatokra számítottak a
következő esztendőben. Gyimes-völgyben ezt így fogalmazták meg,: „Ha
férfi lép bé előbb a házba, akkor mind berbécsek lesznek a báránykák, s
mind bikák lesznek a borjúk, azt tartottuk. Ha fejérnép jő bé, akkor
mind ünők lesznek a borjúk, s nyöstények lesznek a bárányok”. Szalontán
is úgy tartották, hogy ha férfi, cigány vagy kéményseprő lép először a
házba, az fiút vagy hímállatot jósol. A nő azonban szerencsétlenséget,
vagy a szaporulatban lányt, illetve nőstény állatot jelez.
Közismert az a hiedelem, hogy újév napján semmit sem adnak ki a házból,
mert akkor egész éven át minden kimegy onnan. Jászdózsán ezt így
fogalmazták meg: „Újesztendő napján nem szabad semmit kiadni a házból,
mert elszáll a tehén haszna”. A bukovinai és moldvai magyaroknál ezen a
napon, ha kiseperték a házat, eltették a szemetet, mert attól tartottak,
ha kidobnák, ezzel a szerencsét vetnék ki. A Gyimes-völgyi magyarok a
trágyát sem vitték ki az istállóból. Általában munkatilalom volt, mint a
legtöbb jeles napon. Nem volt szabad főzni, mosni, varrni, állatot
befogni stb. Mosni már karácsony első napjától tilos volt január 2-ig.
Nem lehetett mosott, felakasztott ruha a házban, mert – a száradni
kitett bőrök példáján – az sok elhullott állatot jelentene a következő
évre. Általános hiedelem, hogy ami e napon történik valakivel, az
ismétlődik egész évben. Ezért igyekeztek a veszekedéstől is tartózkodni.
Úgy tartották, akit ezen a napon megvernek, azt egész esztendőben verni
fogják.
Szokás volt újévkor korán reggel a kútnál mosdani,
hogy egész évben frissek legyenek. A szegedi tájon például az
újkígyósiak a kútnál mosdottak, korán kelve. Napközben sem fekszenek le,
hogy a következő esztendőben nehogy betegesek legyenek. A tápaiak
szerint a fekvő betegeknek is fel kell kelniök ezen a napon, nehogy
egész évben az ágyban feküdjenek. Tartózkodnak az összeszólalkozástól
is. Kerülik a kölcsönkérést. „Deszken, aki leghamarabb fölkel, elmegy a
kútra és vizet hoz. Amikor bejön a szobába, megkérdezik tőle, hogy mit
hozott. Ő erre háromszor azt mondja: erőt, egészségöt, áldást,
békességöt, szöröncsét! Régi ószentiván hagyomány szerint aki újév
napján vizet hoz a kútról, a kapun két kannával beönt, hogy ömöljön a
pénz is be a házba”. Aki hajnalban elsőként merít a kútról, úgy vélték,
aranyosvizet merít, mely szerencsét hoz. Ebből a vízből a családtagokat
is megitatták. Sarkadkeresztúron úgy mondták: „Ha újévkor valaki először
visz vizet, az elviszi az »aranyvizet« és abban az évben mindenbe
szerencséje lesz”.
Az újesztendei jósló, varázsló eljárásoknak
igen fontos része volt a táplálkozás, megszabott ételek fogyasztása,
illetve bizonyos ételek szigorú tiltása. Jól ismert a baromfihús
evésének tilalma e napon, mert úgy tartják, a baromfi elkaparná,
kikaparná a szerencsét, vagy például Jászdózsán úgy mondják, kirepülne a
szerencse. Disznóhúst kell enni, mert a disznó előretúrja a szerencsét.
Előnyben részesítik ilyenkor a szemes terményeket (lencse, rizs,
köles), abban a hitben, hogy a sok apró mag pénzbőséget jelent a
kővetkező esztendőben. Hajdúszoboszlón azonban tilos volt a kása evése,
mert attól tartottak, hogy kiütésesek lesznek.
Sárkeresztesen
rétest sütöttek azzal a magyarázattal, hogy „hosszúra nyújjon az
esztendő, sokáig éjjenek”. Szokás volt egész kenyeret szegni, hogy
mindig legyen a családnak kenyere. Az Ipoly menti palócoknál, például
Pereszlényben túrós rétest fogyasztanak, hogy hosszú életűek legyenek. A
mákos ételt viszont tiltották abban a hitben, hogy sok lenne a bolha a
következő esztendőben a háznál. Az Ipolyhídvégiek a nyúl fogyasztásától
tartózkodtak, mert elvihetné a szerencsét. A Tápió menti falvakban
többek között többféle rétest is sütöttek, hogy ezzel „nyújtsák a
gazdaságot”.
Január első napja alkalmas idő a férjjóslásra. A
bukovinai magyarok úgy vélték, hogy újév reggelén amilyen nevezetű
férfit látnak először, olyan nevezetű lesz a férjük. Jászdózsán tükröt
tettek a fejük alá, hogy megálmodják a jövendőbelijüket.
Lónyán
a hagyományos újévi étel a kocsonya volt. A kocsonya elfogyasztása után
a lányok mindegyike kiválaszt egy csontot, kiteszi az udvarra, akiét a
kutya elviszi az éjszaka, az még abban az esztendőben férjhez megy.
Újévhez kapcsolódó dramatikus szokásokról csak elszórt adataink vannak.
Például a Somló-vidéken újév napján egy legényt öregembernek
öltöztettek, akit egy gyerek végigkorbácsolt a falu utcáin, ezzel
jelezve, hogy az újesztendő kikergette az óesztendőt.
A
kimondott szó varázserejébe vetett hit az alapja a köszöntés szokásának.
Újévkor, akárcsak majd mindegyik ünnepen házról házra jártak köszönteni
a felnőttek és a gyerekek. Legismertebb énekük
1. Új esztendő, vígságszerző mos’ kezd újulni,
1. Új esztendő, vígságszerző mos’ kezd újulni,
újulással, víg örömmel mos’ kezd hirdetni.
Ehhez általában valamilyen tréfás adománykérés kapcsolódott, például Nagyszalontán (Bihar m.):
Diksi-buksi garajcár,
bújj ki az ablakfián!
Tyúk ide, búbos,
kalács ide, fonatos!
A gazdasszony piros,
a jánya takaros,
az ura bakkancsos.
Kalotaszegen reggel indultak újévet köszönteni. A kalotaszegi
szokásokat bemutató monográfia e köszöntők sokféleségéről ad számot, a
múlt századi gyűjteményekből ismert szövegektől a tankönyvekből tanult
rövid versikékig, régies hangulatú rövid köszöntőkig. Az utóbbira példa:
Tudom disznót, jót öltetek,
Kolbászt, májast töltöttetek,
Ha engem nem részesíttek,
Több újévet ne érjetek!
Sajátos szokások éltek egy erdélyi magyar faluban, Magyarózdon. A
hajnali derengés előtt kezdtek a férfiak, legények, fiúgyerekek
csattogtatni ostoraikkal, ökörcsengőt rázva. Hárman-négyen álltak össze:
– Gazduram megengedi csattogtatni?
– Meg, meg. Vágjátok, hogy menjen!
Köszöntőt mondtak, sőt adománykérő rigmust is:
Eljött újesztendő
Borzas szakállával
Fenyegetnek ingem
Kétágú korbáccsal.
Ne fenyegess gazda,
Tégy bort az asztalra,
Majd én is eljüvek
A zsíros pánkóra.
Zörgetik a kócsat
Pénzt akarnak adni,
Ha ötvenhányt adnak
El se fogom venni,
Hogyha egy lejt adnak
Meg fogom köszönni…
Pirkadatkor indult az Aranycsitkó (általában felnőtt férfi), ott, ahol
kisebb gyermek lakott, a csengőjét rázva nyihogott, és az ajtót
megnyitva mogyorót, diót, almát szórt be.
Vasszilvágyon még a
hatvanas évek végén is jártak újévet köszönteni a fiúgyerekek.
Csapatosan mentek házról házra. Engedélyt kértek: „Szabad-e újévet
köszönteni?” Majd rákezdtek:
Boldog újévet!
Bort, búzát, barackot,
Kurta farkú malacot,
Szekerembe kereket,
Köcsögömbe feneket,
Poharamba vörösbort,
Hadd ihassak bőven,
Az új esztendőben.
Végül ismét boldog új évet kívántak és a háziaktól pénzt kaptak. A zoboralji Kolonban szerencsézni jártak:
Az újévnek reggelén köszönteni jöttem,
A fiúi szeretet hozott ide engem.
Az úr minden jókkal a házat szeresse ,
A benne lakókat sokáig éltesse.
Boldog újévet kívánok!
Ugyanitt a bakter a halaperdára tűzött piros almával ment szerencsézni.
Ipoly menti palócoknál az újévi köszöntők ma is gyűjthetők. Egyik változatuk így hangzik
Boldog újjévet kívánok
Az újj esztendőbe,
Fehér kenyér dagaggyon
A nyárfa teknőbe!
Hús, kenyér és ruha
Legyen mindig bőven
A patikát felejcsük el
Az ujj esztendőbe!
Az újévköszöntők többsége szilveszterhez kapcsolódik, hiszen a népi hagyomány szerint e két nap együvé tartozik.
(Forrás: Jeles napok, ünnepi szokások)
Kapcsolódó hírek:
Februári jeles napok