Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Tóth Lajosné | 0 hozzászólás
http://richpoi.com
Kodály Zoltán zeneszerző születésének 130. évfordulóját
ünnepelte december 16-án a a Google-logója. Ebből az alkalomból a
világszerte ismert Kodály-módszert ábrázoló kép volt látható egész nap a
keresőoldal logójában.
Kodály Zoltán zeneszerző születésének 130. évfordulóját ünnepli ma a Google-logója. Ebből az alkalomból a világszerte ismert Kódály-módszert ábrázoló kép látható a keresőoldal logójában.
A Kossuth-díjas zeneszerző 1882. december 16-án született Kecskeméten, 1925-től kezdődően kezdett el zenepedagógiával foglalkozni. A néprajzkutató, zenetudós által kifejlesztett Kodály-módszer mára világszerte ismert és követett példa a zenepedagógiában: mindössze a nevelési elveit foglalta össze, és nem épített fel szisztematikus tantervet vagy tanegységeket. Az elveket tanítványaival beszélgetve utólag gyűjtötte össze.
A
Kodály-módszer egy zenepedagógiai koncepció, ami Kodály Zoltán
zenepedagógiai módszereit foglalja össze. Kodály mindössze a nevelési
elveit foglalta össze, és nem épített fel szisztematikus tantervet vagy
tanegységeket. Az elveket tanítványaival beszélgetve utólag gyűjtötte
össze, miután 1925-től kezdődően zenepedagógiával kezdett foglalkozni.
A
Google évek óta rendszeresen a logója átrajzolásával tiszteleg
évfordulók és események előtt, több ezer ilyen, doodle-nek becézett
grafika volt már látható az oldalon. A legelső az 1998-as Burning Man
fesztivál alkalmából készült, aminek nagy rajongója a cég két alapítója,
Larry Page és Sergey Brin. Ma már előfordul, hogy egy nap több ünnepi
Google-embléma is fut egyszerre, és a látogató ip-címétől függ, hogy
melyiket látja. Március elsején például a britek a Szent Dávid-nap, a
spanyolok a nemzeti könyvtáruk megalapításának 300. évfordulója, az
argentinok pedig a népszerű festőművész, Quinquela Martín születésnapja
alkalmából kaptak speciális logót.
Március másodikán pedig Arany
János születésének 195. évfordulója alkalmából változott át a
Google-logó. Akkor a költő legismertebb alakja, Toldi Miklós volt
látható, amint a petrencés rúddal mutatja az utat Buda felé. De többször
alakult át a Google-logó 1848 március 15-ére, 1956 október 23-ára
emlékezve, illetve köszöntötték már Liszt Ferencet, és a Rubik kockát
is. A napi Google-logó mindig meglepetés, előre sosem jeleni be a cég,
ki, vagy mi előtt fog tisztelegni, viszont ötleteket szívesen
fogadnak emailben a felhasználóktól a proposals@google.com címen.
A Kodály-módszer
Kodály
számára meghatározó volt a vidéki népesség egyszerű népzenéje, ami
gyűjtőútjaitól kezdve egész életében foglalkoztatta. 1925 előtt működött
zenészként, néprajzosként és zenetudósként. Tanulmányait a budapesti
Zeneakadémián végezte, és zeneszerzésből szerzett diplomát. 1906-ban
értekezést adott ki a magyar népdal versszakszerkezetéről. Zoltai Matrás
1911-ben megjelent Zeneelmélet és összhangzattan című könyvében Kodály
Zoltán a zenetanítás céljaként azt jelölte meg, hogy a tanulók
megtanuljanak kottát olvasni, abból énekelni, és hallás után dallamot
lekottázni.
Kodály Zoltán egy olyan zenepedagógiai módszert
fejlesztett ki, amely az embert már óvodás korától zenei készségeinek
megőrzésére, továbbfejlesztésére neveli. Ehhez a népzene az alap - a
gyermek zenei anyanyelve a népdal legyen -, és a azok az alkotások,
amelyek a népzene szellemében keletkeztek. Célja a zenei írás-olvasás
elsajátítása volt, és ehhez eszközként a relatív szolmizáció szolgál.
Ahhoz, hogy a gyerek később jó zeneértő is legyen, tömegeket akart
megmozgatni, aminek legjobb módja a karéneklés, a gyermekkórusok
kialakítása.
A
módszer úgy működik, hogy a fülnek már ismerős dallamok a
kottaolvasást, a lapról éneklést is segítik. Gyakori ismétléssel a
hangközök szolmizált elnevezései kitörölhetetlenül rögzülnek az
emlékezetben. Ezzel a módszerrel botfülű gyerekeknél is nagy
változásokat, fejlődést lehet elérni. A Kodály-módszert a világ számos
országában használják a gyerekek zenei nevelésére.
1925
fordulópontot jelentett mind Kodály, mind a magyar zenepedagógia
számára. Elképzeléseit egy csapat osztálykiránduláson éneklő lánnyal
való találkozás hatására gondolta át. Ez akkora hatással volt rá, hogy
ezután mindenütt zenei analfabétákat látott. Ennek a hatására ismerte
fel, hogy egy falusi énektanár fontosabb, mint egy operaigazgató, és
ettől kezdve vált számára olyan fontossá az egész nép zenei nevelése,
mint a zenészképzés. Ettől kezdve kapcsolta össze zenepedagógiai és
zeneszerzői képességeit. Abban az időben ugyanis csak a középiskolában
tanítottak némi éneket és zenét.
1935-től Ádám Jenővel közösen
hosszú távú projektet dolgozott ki a zenetanítás megreformálására az
általános és a középiskolában. Új tantervet és tanítási módszertant
állítottak össze, új dalokat szereztek a gyerekek számára. Az általuk
kiadott könyvek később nagy hatással voltak mind a magyar, mint a
nagyvilágbeli ének-zenei nevelésre.
Kodály
elképzeléseit tanítványai terjesztették el. 1945-ben az új magyar
kormány elkezdte a bevezetését az általános iskolákban. Az 1948-as
iskolareform óta a zenei nevelés az általános iskolán és a zeneiskolán
alapul; a szocialista vezetés az egész országban elterjesztette. A zenei
általános iskolákban a zenetanítás mindennapos. Az elsőt 1950-ben
hozták létre, és akkora sikere volt, hogy egy évtizeden belül még több,
mint száz követte.Tizenöt év múlva az ország általános iskoláinak
majdnem a fele zenei általános iskola lett.
A Leo Kestenberg által 1953-ban alapított ISME-n (International Society for Music Educators) a nagyvilág az 1958-as konferencián megismerhette a módszert. 1964-ban a résztvevők első kézből láthatták Kodály erről szóló munkáit. A zenetanárok országszerte bejárták a zenei általános iskolákat. Ezután több országban és kontinensen is bevezették, például az Amerikai Egyesült Államokban változtatás nélkül, Európában átgondolt változtatásokkal. Japánban még ma is alkalmazzák. Az eredeti elképzeléseket a Kodály-társaságok fejlesztik tovább. Ezeket a társaságokat 1975 óta a kecskeméti székhelyű Nemzetközi Kodály Szövetség (IKS) fogja össze, amit az 1973-as, kifejezetten a Kodály-módszerről tartott szimpóziumon alapítottak.
A különféle kutatási eredmények
szerint a Kodály-módszer javítja a zenei intonációt, fejleszti a
ritmusérzéket, növeli a zenei írástudást, és segíti az egyre
bonyolultabb darabok előadását. Emellett fejleszti az érzékelést, a
motorikus képességeket és a gondolatok megformálását, ezzel támogatja
más készségek, így az írás-olvasás és a matematikai készségek működését
is.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!