Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Barbacs Közösségi Oldala közösségi portálján!
http://barbacs.network.hu/
Nagyon sok érdekes dolog vár Rád az oldalon, légy a társunk, állj közénk.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Barbacs Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Forrás:http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=795&rovat=4&menu=2
Farkas Rozália, pedagógus Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról |
Gyermekeink olyan világban nőnek fel, amely túlzott hangsúlyt fektet az anyagi javakra és az egyéni érvényesülésre. Ez a nézet a társasjátékok szabályai között is teret nyert, amely könnyen kudarcot és szomorúságot okoz a játék során. Biztos, hogy így kell ennek lennie?
Nézzünk körbe gyermekeink játékpolcán, és vessünk egy pillantást a játékszabályokra! A leginkább elterjedt társasjátékok arra a szabályra épülnek, hogy egy mezőkből álló táblán előrefelé haladva ki ér előbb célba, ki lesz a nyertes? Ezt azonban sok esetben csak az határozza meg, hogy ki dob szerencsésebben, ki lép jobb mezőre, és ki húz jobb szerencsekártyát.
A játékok durvább szabályai azok, amelyek a résztvevőket arra
sarkalják (vagy kötelezik!), hogy a másik társát szándékosan akadályozza
a nyerésben. Ilyen például, amikor közös mezőre érve ki kell ütnünk a
másik bábuját, társunkat magunk mögé utasítva. Szintén a másikat
hátráltatva nyerészkedünk, amikor a mi telkünkre lépve a másiktól pénzt
hajtunk be, vagy őt egyéb más módon hátrányosabb helyzetbe juttatjuk.
Bár
egyre több játékban igyekeznek a játékfejlesztők az egyéni
kreativitást, tudást és stratégiai gondolkodást is érvényesíteni, a nyerés mégis leginkább a véletlenen, illetve a résztvevő játékosok rosszindulatán múlik.
Feltehetnénk a kérdést: Mi a baj ezzel? A társasjáték olyan, mint maga
az élet, mindig vannak nyertesek és vesztesek, s ha nem küzd az ifjonc
elég keményen, nem ő lesz a nyerő, nem ő kapja a jó állást és a jó
fizetést...
De most még, amíg gyerekek, hogyan fest a dolog?
Mindannyian ismerjük ezeknek a játékoknak a végkifejletét. Egy
önfeledten boldog, magára büszke nyertes és egy vagy több szomorú, síró,
táblát borogató vesztes. Ezt látva merül fel bennünk a kérdés: vajon
hány éves korában kell a gyermeknek megtanulnia veszíteni…
A kérdés megválaszolása előtt mindig először a játékszabályokat vizsgáljuk meg. A nagymértékben szerencsére épülő nyerő-vesztő játékok esetében még a legfegyelmezettebb kisgyermektől sem várható el, hogy csupán a véletlen-adta vesztési helyzetét minden szó nélkül elfogadja. Nem is szólva arról a helyzetről, ha a szülő vagy testvér őt szándékosan hátráltatta a nyerésben. Hiszen a gyermek alapvető szükséglete a biztonság és a kiszámíthatóság. A véletlen és a többi játékos rosszindulata számára nem elfogadható ok a vesztésre.
Ne feledjük el, hogy a gyermek számára a játék nem csak játék, hanem nagyon is komoly dolog lehet, akár a felnőtt élet próbája. A fenti nyerő-vesztő társasjátékok hátrányait a szülő ösztönösen érzi, és ezt úgy próbálja kivédeni, hogy gyermekét hagyja nyerni. Ezt a látszathelyzetet azonban nem lehet vég nélkül fenntartani, testvérek esetén pedig döntéshelyzetbe hozza a szülőt, hogy az adott játékban, kit segítsen nyeréshez. Tehát ismerjük fel, hogy a legtöbb társasjátékban nem gyermekünkkel van a baj, hanem a társasjáték szabályával. Mivel az legtöbb esetben az önérvényesítésre épülő felnőtt világ szabályait modellezi, és nem a gyermekvilágét.
Találhatunk jobb módot is arra, hogy a gyermeket felkészítsük az
életre, mint hogy a másik kárán történő nyerészkedésre tanítjuk meg. Nem
akarjuk azt állítani, hogy a gyereknek nincs szüksége arra, hogy átélje
a vesztes helyzetét, ugyanúgy hazug és káros dolog lenne, ha a széltől
is meg akarnánk kímélni gyermekünket, hogy aztán később, kikerülve az
otthon biztonságából, a legkisebb szellőt is viharként élje meg. Lehet
ezt másként is.
Egymást segítő szerepek a játékban, a mesékben
A népmesékben például másként vannak a dolgok. Népmeséink hagyományai
szerint minden embernek végig kell járnia az útját, amelyen csak a másik megsegítése
révén érhet célba. Ez a segítés legtöbbször a látszólag legkisebbel és
legelesettebbel szemben történik (pl. bajba jutott ember vagy állat),
vagyis a segítés célja nem a nyereségvágy, hanem csupán a jót-tevés. „Jótett helyébe jót várj!”- halljuk ilyenkor, és valóban.
A
Hős megkapja jutalmát, amikor a földhözragadt önzőségtől képes
elszakadni, és a bajbajutott megsegítése révén, bátorságával és
önzetlenségével méltóvá tud válni arra, hogy a „kincs” birtokosa
lehessen. Azaz felnőtté, felelősen gondolkodó emberré válik. Népmeséinkben a testvérek is segítik egymást.
A királyfiak útkereszteződéshez érve szétválnak, mindenki megy a maga
útján, majd idővel visszatérnek a kereszteződéshez, és az erősebb
testvér a gyengébb megsegítésére siet, sokszor a halálból hozza vissza
őt (pl. Benedek Elek: Vízi Péter, Vízi Pál). A testvéri szeretet, az
összetartás és az önzetlen segítségnyújtás mellett az adott szó
tisztelete, ereje, becsülete és az erkölcsi normák betartása is
példaként állhat előttünk. Így van ez hagyományainkban is. A magyarság
egyik legismertebb mondájában is, Hunor és Magor „két egytestvér”,
egymást segítve, együtt jár.
A játékválasztás során is érdemes olyan játékokat keresnünk gyermekeinknek, ahol a küzdelem egymás legyőzése helyett egymás edzésére, erősítésére és segítésére irányul. Segítsünk gyermekeinknek megtanulni igazi emberi kapcsolatokat
kialakítani, ahol az önzetlenség, egymás segítése, a bajtársiasság, a
jó testvérkapcsolat és az igaz barátságra való képesség kapja a
főszerepet. Ha mindig olyan játékot játszik a lurkó, ahol leüt, kizár,
kiejt másokat, akkor nem várhatjuk, hogy képessé váljon később az igazi
kincs, az emberek közötti szolidaritás, a szeretet megtalálására.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!