A népi kalendárium szerint újesztendő első napjával összefüggő nap.
Szilveszterkor – akárcsak az év más ünnepein és jeles napjain – a
szokások és hiedelmek az emberi életre, az állatállomány és a termés
bőségére vonatkoztak.
Szilveszter éjjelén gombócfőzéssel,
ólomöntéssel tudakozódtak a lányok jövendőbelijük neve és foglalkozása
után. Sokfelé más praktikákat is alkalmaztak. Például Gyimesvölgyben
„Akkor karót kötnek. Akkor mentek, kötővel megkötöttek. Hogyha az a karó
nem vót teljesen meghántva, akkor gazdaghoz ment férjhez, s ha az a
karó csóré vót, akkor szegényhez ment férjhez. Ha magos vót, akkor magos
férfihez ment, s ha alacsony vót, akkor alacsony férfihez ment”.
„Az a leány, aki meg akarta tudni, hogy férjhez megy-e az új
esztendőben, az szilveszter estéjin elment az ablak alá, ahol sok
gyermek volt hallgatózni. S ha azt mondták, hogy: »Menj el innen!«,
akkor férjhez ment, s ha azt mondták, hogy: »Ülj le!« akkor nem ment
férjhez az esztendőben – tartották a bukovinai magyarok”.
Szilveszter estéjén a jászdózsai lányok férfinadrágot tesznek a párnájuk
alá és megálmodják, hogy ki lesz a jövendőbelijük. Közismert,
András-napkor is gyakorolt praktika, hogy sótlan pogácsát sütnek egész
napi böjtölés után, maguk mellé teszik egy kis vízzel, hogy álmukban
eljöjjön a jövendőbelijük és együtt egyék meg.
A szilveszteri
szokásokban különösen éjfélkor van fontos szerepe a zajkeltésnek, melyet
neveznek kongózásnak, csergetésnek, pergőzésnek, nyájfordításnak.
A szilveszteri gonoszűző zajcsapás Erdély falvaiban is szokás volt.
Magyarlapádon a serdülő fiúk kolompokkal, csengőkkel, ostorokkal,
bádogdarabokkal lármáztak az éjféli harangszókor. Kicserélték az
utcakapukat, a patakon át pallóként rakták, a lányos házak tetejére
szalmaköteget vittek, hogy azzal jelezzék az eladó lányt. Almásmálon,
szolnok-dobokai községben éjfélkor lövöldöztek, tülköltek. Hajdúdorogon a
pásztorfiúk kongatással kergették az óesztendőt. Az udvarokban
engedélykérés után a dudás fújta az „Óh szép Jézus...” kezdetű éneket,
mialatt a többiek karikás ostorral pattogtatva, csengővel, kolomppal és
egyéb lármázó eszközökkel szaladgáltak. A háziaktól pénzt vagy kalácsot
kaptak.
A kongózáshoz, zajcsapáshoz tartozott a gulyafordítás
is, például Hajdúdorogon. Engedélyt kértek: „Megfordíthatjuk a Szent
Péter csordáját?” Kongattak, énekeltek. Tréfás versekkel kérték az
adományt
Bemennék én tihozzátok,
Ha van jó erős pájinkátok,
De ha nincsen pájinkátok,
Be sem megyek tihozzátok.
Hajdúhadházon azt kérdezték: „Most jöttem a Hortobágyról, szabad-e
megtéríteni a gulyát?” Pergőztek, csergettek, dudáltak. Jutalmul bort,
pénzt kaptak. Hajdúszoboszlón a szilveszteri zajcsapáshoz mondai
hagyományt fűznek: egy török támadás sikeres elhárításának az emlékére
tartják. Délután öt óra körül minden pásztor a piacra ment ostorát
durrogtatva. A piacon éktelen zajcsapásba kezdtek – kolomppal, dudával,
lövöldözéssel. A hagyomány egyik változata szerint a törökök 1660.
december 31-i támadása alkalmával az asszonyok összeverték a tepsiket,
meghúzták a harangokat, és a nagy zajjal űzték el a törököket. Egy másik
eredetmagyarázat szerint a hajdúk török martalócokat üldöztek, és
visszatérve köd ereszkedett rájuk; hogy hazataláljanak, az otthon lévők
nagy zajt csaptak. Magyarázzák a szokást úgy is, hogy csergetve temetik
az óesztendőt. A szokás Hajdúszoboszlón látványos felvonulássá alakult
az utóbbi évtizedekben.
A moldvai hejgetés vagy urálás
zajcsapással, bőségvarázsló rigmussal, adománykéréssel egybekötött
szokás. „Hogy a kolektyiva megindult, a fiaim, s más emberek többen,
tizen, tizenöten esszegyültek, a téesztől elvettek négy ökröt s béfogták
egy nagy ekébe, feltettek vaj négy zsák búzát a kocsiba, s az ekét
utána s mentek urálni. Bémentek az embernek az udvarába, és
keresztül-kasul összeszántották az udvarát s meghintették búzával. Az
ostorokval rittyegtettek, s szültültek, doboltak, és minden szóra
mondták: hajtsad, haj! hajtsad haj! S azt felszántották, az udvart,
mindent, bévetették búzával, mig az a búza elfogyott, egész éjjel”. Az
urálás szövege a gabona útját követte a kenyér elkészültéig, emellett
jókívánságokat sorolt a gazda és családja számára. A klézsei változatban
így hangzik az adománykérés:
Mi nem innen jöttünk,
hat, hét országon túlról jöttünk,
elszakadt a bakancsunk,
elszakadt a kabátunk,
nincsen még kucsmánk es a fejünkben.
Ha münket béhivnátok,
egy kis kolbászval megkinálnátok,
egy jó kancsó bort az asztalra tennétek,
még ha adnátok egy küs pénzt is,
hogy vegyünk vele bocskort,
vegyünk vele kabátot,
vagy kucsmát a fejünkbe,
nagyon megköszönnénk.
Szokás volt a szilveszteri kántálás. A felnőttek, legények körében élő
hagyományból a két világháború között már a gyerekek s végül a cigányok
adománykérő szokása lett.
A szilveszteri kántálást másnap az
újévköszöntés követte. Vasszilvágyon szilveszter este a következő
rigmussal jártak a gyerekek a hatvanas években:
Este harangszóra, gilingalangóla,
Azt hirdeti, itt az évnek, itt a fordulója.
Azért friss egészséget,
Bort, búzát, békességet.
Aggyon isten bőven,
Az újesztendőben.
Országszerte elterjedt egyházi eredetű kántáló ének az „Újesztendő
vígságszerző...” kezdetű, mellyel éppúgy jártak köszönteni szilveszter
napján, mint újévkor. Kunmadarason a legények subában, kiütött tetejű
sipkában jártak kántálni. Az arcuk elé papírmaszkot tettek, amelyre
szakállt, bajuszt ragasztottak. Az „Újesztendő vígságszerző...” kezdetű
énekkel jártak, de voltak csoportok, akik az alábbi köszöntőt mondták:
Boldog újévet!
Pénzt, süteményt, bort!
Egyenes a kémény,
Görbe a disznóláb,
Áldja meg az isten azt a gazdát,
Ki a szegény kántálóknak ád!
– ha nem kaptak, a köszöntő sorai így hangzottak:
Verje meg az isten azt a gazdát,
Ki a szegény kántálóknak nem ád!
Szilvesztert alkalmas időnek tartották a haláljóslásra. Jósoltak
véletlenből: „Aki hálaadásról hazamenet elesett az úton, meghalt még
abban az évben” – hitték Jászdózsán. Jósoltak kulcsforgatással, például a
bukovinai magyarok: „Hát tettek egy kulcsot a szent könyvbe, újesztendő
előtt való estén, belékötötték, s azt forgatták az ujjikon, s ahányat
fordult a kulcs, azt mondták, annyi évet él. S mikor megállt, vagy a
cérna elszakadott, akkor meghal”.
A szilveszteri időjárásjóslás
az aznapi időből történt: „Északi szél hideg, a déli enyhe telet jósol”
Bácstopolyán. „Ha az esztendő utolsó napján szíp, tiszta üdő volt, eszt
monták: Szilveszter vígezte jól nekünk az üdőt, várhatunk jövőre boldog
újesztendőt!” – tartották Berettyóújfalun.
Jósolnak ilyenkor
is fokhagymával, hagymával. Például a bukovinai magyarok: „Ha kiváncsi
volt a gazdaember, hogy milyen időjárás lesz az újesztendőben, minden
hónapban, akkor vöröshagymát kettévágott és tizenkét kovát lebontott
róla s mindenikbe tett egy kis sót s azt felrakta a tüzelőnél a
párkányra. Reggel aztán sorbavette a hónapokat, mert mindegyiknek nevet
adott. Amelyikben nem olvadt el a só, az száraz hónap volt, s amelyikben
elolvadt, az esős hónap volt. Így tudta meg, hogy milyen üdőjárás lesz
az évben”. Hasonló módon jósolnak fokhagymával is, melyből tizenkét
gerezdet tesznek egymás mellé, a közepébe lyukat fúrnak és abba sót
tesznek.
A szilveszteri szokások ma városon és falun egyaránt a
hangos, vidám évbúcsúztatást jelentik. Mikor trombitával, petárdákkal
búcsúztatják az óesztendőt, nem gondolnak arra, hogy milyen ősi
gonoszűző, bőségvarázsló mágikus eljárásoknak az emlékei élnek ezekben a
szokásokban is.
(Forrás: Jeles napok, ünnepi szokások)
Kapcsolódó hírek:
Szilveszteri babonák
Szilveszteri szokások és hiedelmek, avagy amit a Szilveszterről tudni kell…
Barbacs Közösségi Oldala köszöntő